Stenger hele skolen førstkommende mandag

Gjøvik videregående skole holder stengt på mandag, etter at det er funnet asbest i forbindelse med byggearbeid ved skolen.

Skolebygg  dekket av plast og stillaser.  - Klikk for stort bildeTo bygg ved Gjøvik videregående skole er nå avstengt på grunn av mistanke om asbest Innlandet fylkeskommune

- Vi tar ingen sjanser før vi har alle svar, sier rektor Bjørn Matsson.

Vil være føre var

To bygg ved skolen ble stengt onsdag på grunn av mistanke om asbeststøv i forbindelse med renovering av taket til bygg 3. Det ble tatt prøver, og det er funnet asbestfibre i noen av prøvene både innvendig (bygg 3) og utvendig.

Det er tatt totalt 14 prøver på utsatte steder, hvor det var størst sjanse for å finne noe.

- Nå tar vi sporadiske prøver andre steder, for å bli 100 prosent sikre på at støvet ikke kan ha spredd seg ytterligere, forteller Matsson.

Det forventes svar på prøvene i løpet av søndag ettermiddag, men det er for sent for å finne en løsning på mandagen om det skulle vise seg at andre steder er eksponert for asbest.

Ikke helsefarlig

Ifølge kommuneoverlegen i Gjøvik, Siri Fuglem Berg, er ikke funnet det her er snakk om forbundet med helsefare.

- Det å være utsatt for asbest ofte og over lengre tid, slik bygningsarbeidere kan være under riving, er forbundet med helserisiko. Enkelteksponering for asbest er derimot ikke forbundet med økning i helserisiko, forteller hun.

Byggearbeidet har pågått siden skolestart. Bygget ble stengt umiddelbart da det ble oppdaget byggestøv innvendig.

Saneringen ferdig i helga

Skolen arbeider nå med alternative undervisningslokaler for elevene som holder til i bygg 3. Det er krevende, da bygget inneholder flere spesialrom for yrkesfagene. I tillegg er det noen lærere som har kontor i bygget, men det er enklere å løse.

- Vi vil informere fortløpende, så fort vi finner tilfredsstillende løsninger for elevene, sier Matsson.

Saneringen av takpappen som inneholder asbest, blir fullført i løpet av helga. I tillegg må bygget rengjøres ordentlig, noe som vil ta minimum hele neste uke.